Jací učitelé mohou pracovat metodou CLIL
Učitelé pracující metodou CLIL jsou spíše specialisty ve svém vlastním oboru než tradičními učiteli cizích jazyků. Podmínkou pro úspěšnou realizaci této metody je jejich úzká spolupráce s učiteli cizích jazyků a jejich dostatečná znalost cizího jazyka. Ideální učitel CLIL je aprobovaný učitel odborného předmětu a cizího jazyka. Samozřejmě mohou metodu CLIL používat také učitelé odborného předmětu, kteří dobře ovládají daný cizí jazyk. Úroveň znalosti cizího jazyka není pevně stanovena, ale učitel by měl být schopen cizí jazyk užívat flexibilně a vyjadřovat se volně a srozumitelně, aby mu žáci rozuměli. Vyučující by měl mít dostatečnou slovní zásobu ve svém oboru, aby mohl pro žáky vybrat adekvátní a potřebné termíny a pojmy a měl by mít představu, jakou jazykovou úroveň mají jeho žáci, aby byl schopen přizpůsobit jejich jazykové úrovni cizojazyčné impulsy a vstupy, aby měl také adekvátní očekávání vzhledem k jejich jazykové produkci.
Cílem metody CLIL je rozvíjení cizojazyčné kompetence v nejazykovém předmětu, cizí jazyk se tak stává prostředkem k osvojení obsahů daného předmětu. Používaná metodika a přístupy se vždy vztahují k vyučovanému předmětu, přičemž pro výukovou činnost je stěžejní obsah. Metoda CLIL umožňuje žákům i učitelům rozvíjet mezipředmětové vztahy, učitelé musí být odborníky v předmětě, který vyučují, ale zároveň musí mít dostatečnou úroveň cizojazyčné kompetence, aby mohli vést vyučování do určité míry v cizím jazyce. Pro vyučující je důležité, aby v první řadě sledovali obsahové cíle a jim přizpůsobili cíle jazykové. Tato hierarchie platí také v otázkách hodnocení. Pro vyučující vzniká v odborné výuce vedené zcela nebo zčásti v cizím jazyce obtížná situace, protože se musí důkladně zamýšlet nejen nad obsahem, který žákům prezentují, ale i nad formou, která musí být pro žáky dostatečně srozumitelná. Tento dvojí úkol vede učitele k promyšlenější metodické přípravě a k výběru učiva a formy jeho prezentace na to podstatné a důležité.
Žáci se díky takovému přístupu učí cizí jazyk přirozeně, v reálných situacích a také jsou více motivováni. CLIL není náhradou za hodiny cizího jazyka, není ani výukou obsahů jiných předmětů v hodinách cizích jazyků.
Přínosem pro větší využívání metody CLIL je její začlenění do pregraduální přípravy studentů učitelství němčiny, která je jazykem našich sousedů a její znalost lze dobře uplatnit v profesní sféře.Studenti se s touto metodou blíže seznámí z hlediska teoretických východisek i z hlediska možností, podmínek a potřebné kvalifikace pro její implementaci do školních vzdělávacích programů i výukových činností v jednotlivých předmětech. Studenti zároveň získávají příležitost k vytváření svých prvních vlastních návrhů pro výuku realizovanou metodou CLIL a jejich ověření v rámci pedagogické praxe. Zejména dvouoborové učitelské studijní programy realizované na PdF MU (např. německý jazyk + dějepis, německý jazyk + zeměpis atd.) nabízejí významný potenciál pro budoucí učitele němčiny, neboť integrovaný obsah výuky lze zakomponovat do školního vzdělávacího programu např. formou projektu, kde budou oba výukové předměty částečně vzájemně propojeny.