Jednotlivé kroky při zavádění CLILu - náměty k diskusi
Pokud se rozhodnete začít na škole vyučovat některé předměty metodou CLIL, budete muset uvažovat postupně o jednotlivých fázích zavádění této metody tak, aby byla úspěšná.
Krok 1: Výběr vyučující/ho: jazykové předpoklady na úrovni nejméně B1 podle SERR ve všech dovednostech a doménách. Vyučující by měl/a mít organizační schopnosti, které mu/jí umožní vést výuku střídavě v cizím i mateřském jazyce. Vyučující by měl/a mít schopnost vést hovory a rozumět textům na jakékoliv téma, které patří k předmětu, jenž vyučuje.
Krok 2: Výběr tříd/y: vyučovaná třída by měla být na relativně stejné jazykové úrovni a mít vedle výuky metodou CLIL i výuku používaného cizího jazyka. Žáci by měli být seznámeni s cíli metody a být s jejím využíváním srozuměni. Rodiče žáků musí být rovněž srozuměni se zavedením metody pro nejazykové předměty.
Krok 3: Výběr učiva: Obsahovou náplň předmětu strukturujeme tak, aby byla v souladu s plánem učiva předmětu, který odráží pokyny v RVP. V ŠVP musí být metoda specificky rozpracována z hlediska obou vzdělávacích cílů.
Který další krok byste navrhovali? Vytvořte skupiny a diskutujte o tématu a možných obtížích při zavádění metody CLIL na Vaší případně i fiktivní škole.